INTERJÚK

LANK – „Olyan dolgokban rejtőzhet potenciál, amelyek egyszerűen valódiak.”

Share

Friss megjelenései, saját kiadója és közelgő első önálló live act-jének kapcsán, aktuális interjúnk alanya LANK

 

Az egykoron Zsazsa és a Strictly árnyékában nevelkedett és kiemelkedően tehetséges fiatal producer immáron komoly és független férfiemberré érett. Határtalan szerénysége azonban a mai napig kitart, távol áll a média-hypetól aminek köszönhetően itthon szinte alig hallunk legújabb törekvéseiről és sikereiről. Beszélgetésünkben igyekszünk majd kerülni a megszokott kliséket és kevésbé köztudott dolgokról kérdezzük őt.

 

Lank press 02 resize

 

 

Az utóbbi években elképesztő gyorsasággal fejlődtél zeneileg és technikailag egyaránt. A ragadós skatulyázásnak köszönhetően azonban a köztudat a mai napig igen nehezen foszt meg téged a „progressive house” jelzőtől, miközben a süket is hallja, hogy manapság teljesen más irányokba evezel, amit leginkább legutóbbi kiadványod a „The Radical” bizonyít. Mik inspirálnak manapság, mennyiben változott a tartalom?

 

Azért a bizonyos jelzőért nyilvánvalóan tettem is, hiszen egyértelműen ide lehetett kategorizálni, bár a címkézéssel sosem voltam igazán kibékülve. Mindig is próbáltam egy kicsit mindenhova tartozni zeneileg, de közben sehova. Ha egy új stílus vagy trend feltűnik, leszűröm belőle a számomra ideális zenei vagy technikai megoldásokat és beépítem a meglévő elképzelésbe. Az, hogy ez a diffúzió az én esetemben ”progressive”-ként csapódik vagy csapódott le, sosem volt előre megtervezett dolog. Egész egyszerűen a tágabb értelemben vett zenei szcénához szeretnék tartozni, nem pedig valami mániákus zászlólengető táborhoz, stílustól függetlenül.

 

 

A „The Radical” mondhatni egy tudatosabb váltás végeredménye, ami nem mostanság kezdődött és nem is volt könnyű megszabadulni azoktól a kényelmes és bevált megoldásoktól, amiktől egyébkén márt csömöröm volt. Adott volt a dalszerkezet, a katarzis élmény és a melodikus része a zenémnek, amelyeket mindenképp meg akartam tartani – és feltételezem, amitől valami „proginak” hat -, de egy olyan köntösben ami nyersebb, időtlenebb, és bekategorizálhatatlanabb. Egyik oldalról a kísérleti és kevésbe egyértelmű dolgok hatnak rám másfelől a lehengerlő, teátrális produkciók. Rengeteg indie, electronica és techno behatás ért az utóbbi években, sőt a klasszikus értelemben vett trance, ami nem elhanyagolható. Viccesnek tűnhet 2014-ben a trance szót használni, és természetesen nem a jól elcsépelt sztereotípiára gondolok, hanem arra a zenei vonalra, ami az elektronikus zenei eszközök megjelenésével egyidős. Ebben a rideg, gépzenei környezetben szeretném az emberi hangot megtalálni és hallatni azt.

 

Melyek voltak azok a mérföldkövek, amik az elmúlt években meghatározták a munkádat, illetve a zenei személyiségfejlődésedet?

 

A megjelenések és az útkeresés mellett a fellépések voltak még meghatározók. Az elmúlt másfél-két évben ritkán játszottam itthon, viszont volt szerencsém eljutni néhány európai helyen kívül távoli országokba is, például az USA-ba, Argentínába és Mexikóba. Egy-egy ilyen fellépés vagy „miniturné” nagyban hozzájárult ahhoz, hogy miként álljak a produkcióhoz és a legtöbb esetben mindig egy kicsivel előrébb léptem a hangzás terén, nem pedig a meglévőt lovagoltam meg még egyszer. Mindenképp magával ragadott az analóg eszközök forradalma, újbóli elterjedése és egy olyan világba pottyantott, ami nekem teljesen új és kiaknázatlan. A különböző neveken megjelent albumok elkészítése és megjelentetése során is mindig kisebb-nagyobb falak dőltek le. Nagy löketet adhat, ha valami teljesen váratlan helyen bukkan fel a zeném, pl. amikor meghallottam a „Confrontation”-t a Top Gear egyik epizódjában majdnem leestem az ágyról!

 

Hogyan tudod kezelni az említett „skatulyázást”? Próbálsz megszabadulni a „múltadtól” vagy rábízod a természetre?

 

Volt időszak, amikor kézzel-lábbal küzdöttem ellene, de valahol meg is akartam belőle tartani. Leginkább azon kiadók kockasága veri ki a biztosítékot, akik nem tágítanak az ipari szabvány címkézésektől, eladásokat segítő fantáziátlan remixektől, és általánosan szűk látókörűnek mondhatók. Ezen határozottan szerettem volna változtatni - és itt jött képbe a saját kiadó. Eklektikusnak lenni gyakorlatilag ismeretlen fogalom hazai dj körökben és ha nem lehet beilleszteni egy sémába vagy skatulyába, akkor nem tudnak mit kezdeni veled. A hallgatók nyitottak, vevők a kisebb-nagyobb változásokra és ennek nagyon örülök!

 

Lank press 03 resize

 

Egyike vagy azon kevés producereknek itthon, akik kizárólag a zenének élnek, azaz csak ebből élnek. A mai fiatal producereknek csak halovány elképzelésük van erről az életstílusról. Anélkül hogy pénztárcádban turkálnánk, mesélnél nekünk, hogy miről is szól ez az egész?

 

Közhely ugyan, de a jó fülek és képességek egy jó segg hiányában érvényüket veszthetik. Rengeteg kísérletezés, zenei ötletek százai akár ezrei, befejezett vagy befejezetlen dalok garmadája a fiókban. Emellett rengeteg zenét hallgatni különféle hangrendszeren; mi, hol és hogyan szólal meg. Legyünk egyediek, merészek, és őrültek! Őrüljünk meg az egészért és keressük az alternatívákat! Nem öreg róka módjára szeretnék bölcselkedni, de ez türelemjáték és óriási kitartást, illetve szerencsét igényel. De, hát mi nem? Amikor az egésszel megfertőződtem, teljesen világossá vált számomra, hogy ezzel akarok foglalkozni és nem is lehet másképp. Hosszú folyamat vette kezdeté,t ami rengeteg megalázkodást, áldozatot igényel, és ha tudatosan van felépítve, óriási dolgok történhetnek még akkor is ha rétegzenéről beszélünk.

 

Makacsul kiállhatsz egy eszme mellet,t aminek ugyanúgy van előnye és hátulütője mert a trendek jönnek-mennek - ráadásul egyre gyorsabban - és ez óriási amplitúdóval képes hullámhegyekkel -, és völgyekkel taszigálni az élet tengerén. De higgyétek el, hogy van élet a fekete v-nyakú pólón túl!

 

Munkáid elkepesztő dinamikával és harmóniák sokaságával vannak megtöltve, és nem utolsósorban lehengerlő minőségben és kompozícióban szólalnak meg. A legnagyobb külföldi neveket megszégyenítő alapossággal készítesz zenét. Sosem érezted, hogy Magyarország nem épp megfelelő hely arra, hogy a tudásodat kamatoztasd?

 

Köszönöm! Zenei dolgokban mindig alap volt a nemzetközi piacon való részvétel és minőség megkísérlése. Ahhoz a generációhoz tartozom, akik előtt már ott voltak példának azok a bedroom producerek – a maguk tündérmeséjével - akik a semmiből elképesztő világsikert futottak be „mindössze” néhány szenzációs kiadvány hatására. Ez olyan löketet adott, hogy nem is gondoltam másra csak, hogy ezt én is meg tudom csinálni! Mindig nagy szenvedéllyel álltam neki a zenék gyártásának, hangzások keresésének, miközben a nemzetközi szcénára, előadókra koncentráltam és próbáltam globálisan gondolkodni. Ez sosem volt másként
.

Az évek során persze megváltozott a piac, és nem elég néhány ultra jó track-et kiadni ahhoz, hogy igazán érvényesülni tudj, sőt úgy gondolom számít annak a tűznek a közelében lenni ahová tartozni szeretnél. Nem nagy újdonság, hogy össze sem lehet hasonlítani a magyar piacot az európaival, amerikaival netán az orosszal. Már csak ezen dolgok miatt sem magától értetődő egy elektronikus zenével foglalkozó arcnak itthon leragadni. Néhány éve volt szerencsém John Graham-nél tölteni két hetet Hollywood-ban, és kicsit beleláttam hogyan is zajlik egy produceri álomkarrier; saját produkciós tevékenységek, filmzene írás, fellépések, gallonos benzin. Azóta csábít a gondolat, hogy lécelnem kéne, de ez nálam nem ennyire egyszerű. Nem vagyok egy túlságosan bolyongó alkat, kötődöm ide és - annak ellenére, hogy lenne mit rendbe rakni - újabban nagyon pozitívan állok a honi szcénához. Mindezek ellenére nem tartom kizártnak, hogy egyszer tényleg veszem a bátorságot és szerencsét próbálok valahol. Kényes egy kérdés ez!

 

Sokan nem tudják, hogy különböző alteregók alatt is publikálod a munkáidat. Mit takarnak a Mortinaré és a Colourblock pszeudók?

 

A Mortinaré alteregó létrejötte egyfajta lázadás volt az addigi munkásságom ellen és akkor találtam ki, amikor az első Lank lemez, a No Sense Of Direction jelent meg 2009-ben. Azt a világot hivatott képviselni, ami a Lank-ba nem fért bele; nyakatekert elektronika, ambient, shoegaze, pszichedelikus cuccok. Néhány félkész felvétel és rádiós mix kivételével nem sok jelentőséget tulajdonítottam neki, míg 2011-ben besokalltam a dance sémákon alapuló zenétől, a kilátástalan hazai helyzettől és klubélettől. Úgy tűnt, hogy semmi értelme ezzel az egésszel tovább foglalkozni, és ekkor ültem le elkészíteni a Welcome To The Wormhole című science-fiction filmeken, és elbeszéléseken alapuló ambient albumot. Ekkortájt dolgoztam a Corrodal nevű metal zenekarral is, amit nagyon élveztem és nyilvánvaló volt, hogy ezekkel az elfoglaltságokkal egy teljesen más világba menekülök. A Mortinaré vonal közben letisztult erre a filmszerű, légies, de igencsak fájdalmas és drámai sound-design katyvasszá és ebben a jegyben jelent meg az album is. Ezen történések után egy jóval alternatívabb és kevésbe naív aspektusból kezdtem újra azt kutatni, hogy miként vigyem tovább Lank-ként..

 

lank press 04 resize 

 

A Colourblock formációt Forteba-val és Stone-al alakítottuk kb 5 évvel ezelőtt egy hétvégi összejövetelen és nem tétováztunk sokat, az első elkészült 2-3 zene után megalakultunk. Régebbi ismertségek voltak a mieink, Stone-nal rengeteget dj-ztünk már azelőtt, és a fellépéseken többnyire Forteba zenéket játszottunk, úgyhogy akadt bőven közös nevező és jól tudtuk ki mit tud hozzáadni a produkcióhoz. Rengeteget hülyéskedtünk és annyira jó hangulatban teltek a munkálatok, hogy egyszer csak egy albumnyi anyagunk volt és némi kiadókkal történő huzavona után jött ki a Sky & Fiction 2012-ben. Egy igazán őszinte, „mindenki adjon bele mindent” album lett, rengeteg melódiával és hangulattal és úgy megünnepeltük az elkészültét, hogy majdnem szétvertük a stúdiót! Az az érzésem az első albumokkal kapcsolatban, hogy könnyebben jönnek mint bármi más. Az ember bátran bevállal dolgokat anélkül, hogy egy percig is agyalna azon, hogy mi legyen az irány, mit fognak szólni ehhez, ugyan jobb lesz-e mint az első? Sokáig töprengtünk, hogyan vigyük tovább a projectet és úgy döntöttünk megpróbálkozunk a live act-tel – amit Forteba kivételével még egyikünk se csinált azelőtt - így hát nagy mérföldkőnek számít az első előadásunk a Cinema Hall ruhatárában! Azóta kicsit tudatosabban próbáljuk megtalálni a hangunkat és rengeteg anyag felhalmozódott. (melyek babusgatása az önálló munkáink, illetve a földrajzi eltérések miatt kicsit háttérbe szorult). Jelenleg nagy erőkkel dolgozunk az új live fellépésen, amit a Balaton Sound-on adunk elő július 13-án, a Telekom Teraszon. Már nagyon várjuk!

 

Bounce Back Music Records?

 

A kiadó többnyire a saját zenék, és a preferált – hazai vagy külföldi - előadók prezentálására alakult. Egy ideje foglalkoztatott a dolog, hogy a saját elképzeléseim szerint jelentessek meg zenét. A név adott volt a havi/kéthavi rendszerességű podcast-em után, és a három track-es ”The Radical” EP-vel nyitottam április végén. Egy kis csapat kreatívval dolgozom, és egy meglehetősen szürreális világ megteremtésén fáradozunk, aminek ez a melodikus, trippy elektronika a táptalaja.

 

A következő kiadvány július végén várható a magyar származású John D. Walkman-től „Tape Select” címmel, ami egy igazán karakteres és absztrakt 4 zenés debütálás, majd a harmadik megjelenés a „The Radical Remixes” lesz ahol Deepfunk, Fefo, Synteck, Mig Dfoe, John D. Walkman és Callithrix jelentkezik egy-egy átirattal. Sok fantasztikus demót kapok és meglep, hogy milyen jó zenék születnek itthon első kiadványos srácoktól, és itt elsősorban a zenék karakterére gondolok. Van ám monyó! Valahol újra kibontakozóban van egy friss és nemzetközi színvonalú, ütőképes magyar producer gárda.


Július végén először állsz színpadra saját live act-el az idei Sun Goes Down-on, a Booka Shade live „egyszemélyes előzenekaraként”. Mi az oka, hogy csak most láttad elérkezettnek az időt egy önálló live actre? Avass be minket egy kicsit a technikai részletekbe!

 

Nagy megtiszteltetés a Booka Shade előtt játszani, amikor ez felmerült nem is volt kérdés, hogy meg tudom-e csinálni a live act-et. Amellett, hogy nem olyan rég állt össze a megfelelő technikai háttér, egy ilyen jellegű fellépés komolyabb előkészületeket is igényel. Mivel még nem volt ilyenre alkalom, így a hanganyag összerakása bizonyul a legnagyobb feladatnak. Gyakorlatilag az elmúlt időszakban készült zenék alapanyagait gyúrom össze újra egymással, illetve egészítem ki friss dolgokkal, mint pl. a készülő Lank lemez egy-egy mozzanatával. Ezt sok próba követi, és ezalatt felosztani a digitális és analóg úton zajló eseményeket, ami sok eszköz használatával jár és az ember nem feltétlenül pakolja ki a fél stúdiót egy nem megfelelő kontextus szintű klubba. Már az első Colourblock live-ok alkalmával beleszerettem az előadás eme fajtájába, úgyhogy nem kétség, hogy szeretném ezt tovább építeni és nagyobb jelentőséget tulajdonítani neki a jövőben!

 

sgd2014 banner



A globalizált világnak köszönhetően Magyaroszágon is lassan elindulni látszik némi fejlődés előadók, események és promoterek terén. Te személy szerint kikre figyelsz oda a leginkább, kiben látsz komoly potenciált a jövőre nézve?

 

Igen, ez érezhető valamelyest. Mindazonáltal nem foghatsz pisztolyt az emberek fejéhez, hogy menjenek el szórakozni és költsék el az összes pénzüket. Az, hogy miben voltunk vagy vagyunk egy sokkal mélyebbre eredeztethető probléma végeredménye, minthogy a promóterek már megint nem elég bátrak, hogy elhívjanak egy unikális külföldi tagot és bukjanak rajta egy óriásit. Nem nagyon tudnék általánosítani sem, hiszen jócskán vannak azok, akik tisztában vannak a helyzetükkel mégis magasról tesznek az egész dolog kulturális mivoltára és fürdenek tovább a kecsketejben. Az előadók játszhatnának több „B-oldalas” felvételt, és a promoterek szervezhetnék a lineup-okat harmonikusabban. Kellő merészség, és kutatómunka hiányában ne is számítsunk sokra és nem is kéne minden hype-ot feltétlenül megenni, ami a hírfolyamban elénk ömlik. Úgy gondolom, hogy olyan dolgokban rejtőzhet potenciál, amelyek egyszerűen valódiak. Ez önmagában elég erő kellene, hogy legyen ahhoz, hogy valami kiemelkedjen és nem hátszéllel, bratyival elérni ezt.



Kapcsolódó linkek:
FB: https://www.facebook.com/lankmuzik
SC: https://soundcloud.com/lankmuzik

 

cf

Legfrissebbek a címlapról

Megérkezett SanFranciscoBeat új fegyvere a fesztiválokra

Megérkezett SanFranciscoBeat új fegyvere a fesztiválokra

A fegyver két új techno track, amit biztosan hallunk majd a hazai fesztiválok legnagyobb arénáiban, első kézből!
Soundhead Podcast 055 – Statik

Soundhead Podcast 055 – Statik

DJ, de ma már inkább szervező, mégis sokszor áll még mindig a pultba, most pedig nekünk tett össze egy tört szettet, hogy ne mindig csak a 4/4 diktáljon!
Halálos áldozatot is szedett a legújabb, veszélyes MDMA

Halálos áldozatot is szedett a legújabb, veszélyes MDMA

Halálos áldozata is van a rózsaszín pezsgő névre keresztelt MDMA-nak, mely Anglia Oldhamjében okozott a napokban nagy felhördülést.
Cápatámadás történt Ibizán

Cápatámadás történt Ibizán

Múlt héten nagy volt a pánik és egy férfi kórházba is került Ibiza legfelkapottabb partjánál.
Két olasz virtuóz az elektronikus zene világában - Neverdogs interjú

Két olasz virtuóz az elektronikus zene világában - Neverdogs interjú

Nem találkozhattunk még velük magyar földön, de végre ez is megtörténik, mi pedig előtte elbeszélgettünk a két olasszal, akik rendre járják a világ e-zenei színpadait.
Mutasd a cipőd….

Mutasd a cipőd….

...és megmondjuk, mire táncolsz bennük, avagy kis zenei cipőhatározó….

hozzászólások

Kiegészítő információk